زمان کنونی: ۷-۷-۱۳۹۹, ۱۰:۲۵ عصر درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)

به منظور دست یابی و بهره مندی از تمام مطالب و امکانات سایت لطفا ابتدا ثبت نام کنید و سپس با نام کاربری خود وارد سایت شوید. حضور گرم و سبز شما موجب دلگرمی ما در جهت تحقق اهداف و آرمانهای سایت است.
عمرتان بلند ، عاقبت شما به خیر     



[-]
آخرین ارسالی ها
حامد اسکندری
شروع کننده:signco آخرین پست توسط:signco پاسخ ها:0 لینک سایتهای حقوقی وکلاء ، کارشناسان ، دفاتر رسمی اسناد، قضات نمایش ها:17 زمان:۲۷-۶-۱۳۹۹
نحوه تنظیم دادخواست
شروع کننده:mohaddeseh آخرین پست توسط:mohaddeseh پاسخ ها:0 آموزش تنظیم دادخواست و شکوائیه نمایش ها:20 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۹
مجازات سرقت ادبی چیست؟
شروع کننده:sanazlaw آخرین پست توسط:mohaddeseh پاسخ ها:1 امور حقوقی نمایش ها:489 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۹
خدمات پرستاری در منزل | اعزام پرستار به منزل در کرج
شروع کننده:seoupdate آخرین پست توسط:seoupdate پاسخ ها:0 اخبار عمومی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره نمایش ها:24 زمان:۲۱-۶-۱۳۹۹
خدمات پرستاری در منزل | اعزام پرستار به منزل در کرج
شروع کننده:seoupdate آخرین پست توسط:seoupdate پاسخ ها:0 آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور نمایش ها:26 زمان:۲۱-۶-۱۳۹۹
خدمات پرستاری در منزل | اعزام پرستار به منزل در کرج
شروع کننده:seoupdate آخرین پست توسط:seoupdate پاسخ ها:0 کامپیوتر نمایش ها:31 زمان:۲۱-۶-۱۳۹۹
Cześć
شروع کننده:umuxamu آخرین پست توسط:umuxamu پاسخ ها:0 مالیات نمایش ها:48 زمان:۱۵-۶-۱۳۹۹
نگاهی به لیفان X60!
شروع کننده:farideh radan آخرین پست توسط:seoupdate پاسخ ها:0 اخبار عمومی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره نمایش ها:51 زمان:۲۱-۶-۱۳۹۹
آموزش حمایت بین المللی از اختراعات و معاهده PCT
شروع کننده:nofan آخرین پست توسط:nofan پاسخ ها:0 سایتهای مفید و ضروری نمایش ها:69 زمان:۱۳-۶-۱۳۹۹
Cześć
شروع کننده:afixyja آخرین پست توسط:seoupdate پاسخ ها:0 اخبار عمومی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره نمایش ها:88 زمان:۲۱-۶-۱۳۹۹
جهت حرکت: - سرعت: - (توقف | حرکت) - بارگذاری مجدد


مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
زمان کنونی: ۷-۷-۱۳۹۹, ۱۰:۲۵ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: as-eskandari
آخرین ارسال: parisa98
پاسخ ها 3
بازدید 4780

ارسال پاسخ 
مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
نویسنده پیام
as-eskandari / آفلاین
مدیر ارشد
جنسیت: مرد
اطلاعات کاربر
ارسال‌ها: 197
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲
اعتبار: 2
سپاس ها 0
سپاس شده 45 بار در 28 ارسال
ارسال: #1
Rainbow مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
[undefined=undefined]مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
یکی ازمشکلات شرکت های بیمه این بود که تعیین کنند براساس ماده ۲ قانون قبلی چه کسی شخص ثالث است وچه کسی نیست.
قانون جدید« بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» معروف به بیمه شخص ثالث پس ازحدود ۵ سال کش و قوس طولانی در فرایند قانون گذاری پس از تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و موافقت مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی آن به مدت ۵ سال در تاریخ ۱۶/۵/۱۳۸۷ به تصویب شورای محترم نگهبان رسید و در تاریخ ۳۱/۵/۱۳۸۷ از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد. نگارنده این نوشتار که در بیش از ۳۵ جلسه کمیسیون اقتصادی جهت تصویب قانون مذکور حضور داشته، سعی نموده است مهمترین تغییرات و اصلاحات این قانون را نسبت به قانون قبلی مورد بررسی قرار دهد. مهمترین این تغییرات عبارتند از :
۱) برابری دیه زنان با مردان : از مهمترین تغییرات قانون جدید نسبت به قانون قبلی، برابر بودن دیه زنان با مردان است. درتبصره ۲ ماده ۴ آمده است« بیمه گر موظف است در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و مذهب تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت نماید. مبلغ مازاد بر دیه تعیین شده از سوی محاکم قضائی، به عنوان بیمه حوادث محسوب می گردد.» پرداخت دیه زنان به اندازه دیه مردان، خسارت شرکت های بیمه را به شدت افزایش خواهد داد. البته چون هنوز آیین نامه اجرایی قانون به تصویب نرسیده است جای امیدواری است که هیئت محترم دولت با درنظرگرفتن حق بیمه افزایش دیه زنان تعرفه بیمه شخص ثالث را تصویب نماید.
۲) شمولیت بیشتراشخاص ثالث : یکی ازمشکلات شرکت های بیمه این بود که تعیین کنند براساس ماده ۲ قانون قبلی چه کسی شخص ثالث است وچه کسی نیست. خوشبختانه تمامی این استثنائات در قانون جدید حذف گردید و براساس تبصره ۶ ماده ۱ قانون جدید تمامی اشخاصی که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار صدمه شوند شخص ثالث محسوب می شوند جز راننده مسبب حادثه. تصویب این تبصره بسیاری از اختلافات بین بیمه گران و زیاندیدگان را کاهش می دهد.
۳) حداقل شدن استثنائات قانون : درماده ۴ قانون قبلی، قانون گذار ۶ مورد استثناء برای پرداخت خسارت قائل شده بود که ۲ استثناء« خسارات ناشی از فورس ماژور از قبیل جنگ، سیل، زلزله وخسارات وارد به متصرفین غیرقانونی وسایل نقلیه یا به رانندگان فاقد گواهینامه رانندگی» در قانون جدید حذف گردید. البته شرکت های بیمه با دریافت حق بیمه اضافی مورد دوم را با درج این جمله « بند۴ ماده۴ خریداری شد» پوشش داده بودند. بنابراین در بخش پرداخت خسارت استثنائات به حداقل رسید.
۴) پذیرش بیمه نامه به عنوان وثیقه از سوی محاکم : مهمترین مشکل برای مقصران حادثه در زمان بروز تصادف، فراهم نمودن وثیقه معتبر برای محاکم قضایی بود. در بیشترمواقع مقصرحادثه به دلیل نداشتن وثیقه عمدتاً ملکی باید در زندان به سر می برد تا نوبت رسیدگی فرا رسد. با تصویب این ماده به محض تایید اصالت و اعتبار بیمه نامه، مقصر با قرار وثیقه که وثیقه آن بیمه نامه شخص ثالث خواهد بود آزاد خواهد شد.
۵) افزایش حداقل تعهدات بدنی به اندازه دیه مرد مسلمان درماه های حرام : درسال های پیش که حداقل تعهدات اجباری بیمه نامه معادل ۸۰ میلیون ریال بود لیکن مبلغ واقعی دیه برابر۳۰۰ الی۳۵۰ میلیون بود بسیاری از شرکت های خودرو ساز با تبلیغات پر سروصدا که خودروی تولیدی آنها بیمه نامه شخص ثالث دارد عملاً خودروها را با بیمه نامه۸۰ میلیون ریالی به مردم واگذار می نمودند و خریداران نیز به امید این که خودروآنها بیمه نامه دارد، پشت فرمان می نشستند لیکن در زمان بروز حوادث متوجه می شدندکه بیمه نامه آنها کامل نیست. به همین خاطر بخشی از زندانیان از افرادی این چنینی تشکیل می شد.برای رفع این معضل هیئت دولت درسال ۱۳۸۵ حداقل میزان تعهدات بدنی را معادل دیه مرد مسلمان در ماه های حرام تصویب نمود که این موضوع در قانون جدید نیز به صراحت آمد.
۶) افزایش تعهدات صندوق تأمین خسارت های بدنی به میزان حداقل تعهدات بدنی : به منظور پرداخت کامل خسارت به زیاندیدگانی که مقصران آنها فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر هستند تعهدات صندوق تأمین خسارت های بدنی به اندازه تعهدات بیمه نامه شخص ثالث افزایش یافت. قبل از این تعهدات صندوق معادل ۸۰ میلیون ریال بود که در اواخر سال ۱۳۸۶ به ۱۶۰ میلیون ریال افزایش یافته بود. با این حال چنانچه کسی تصادف می کرد و بیمه نامه نداشت باز باید درصورت عدم جبران خسارت زیاندیده به زندان می رفت. لذا با افزایش سقف تعهد صندوق به میزان تعهدات بیمه نامه این معضل حل خواهد شد.
۷) افزایش منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی : برای ایفای تعهد از جانب صندوق تأمین خسارت های بدنی منابع مالی صندوق به شرح زیر افزایش یافته است:
ـ پنج درصد (۵%) از حق بیمه بیمه اجباری موضوع این قانون.
ـ بیست درصد(۲۰%) از جرائم وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور.
ـ بیست درصد(۲۰%) ازکل هزینه های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه.
ـ جرائم موضوع ماده (۲۸) این قانون. سهم شرکت های بیمه درقانون قبلی معادل ۳ درصد بود که در این قانون به ۵ درصد افزایش یافته است.
۸) معافیت صندوق تأمین خسارت های بدنی از پرداخت عوارض و مالیات : به خاطر اینکه تمام منابع مالی صندوق در جهت ایفای تعهد خود به مصرف برسد لذا صندوق از پرداخت هرگونه عوارض، مالیات، هزینه های دادرسی و حق الاجرا معاف شد. ضمناً در نحوه اداره صندوق نیز تغییراتی حاصل شده که مدیر صندوق بنا به پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی ایران وتصویب مجمع عمومی صندوق منصوب می شود. مجمع عمومی صندوق نیز متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر بازرگانی، وزیرکار و امور اجتماعی، وزیر دادگستری و رئیس کل بیمه مرکزی ایران خواهد بود.
۹) پرداخت بیش از یک دیه به یک زیاندیده : درتبصره ۱ماده ۴ قانون جدید آمده است:« در صورتی که در یک حادثه، مسوول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، بیمه گر موظف به پرداخت تمامی دیه های متعلقه خواهد بود.» مفاد چنین تبصره ای را شورای عالی بیمه درآذر ماه سال ۱۳۸۲ تصویب نموده بود لیکن برخی شرکت های بیمه در اجرای آن سلیقه ای عمل می نمودند که با صراحت قانون ان شاالله به صورت وحدت رویه عمل خواهد شد.
۱۰) مکلف بودن بیمه گر به پرداخت سریع خسارت : برخی شرکت های بیمه با استناد به ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی دیه زیاندیدگان را پس از دوسال پرداخت می نمودند. این موضوع علاوه بر مشکلاتی که برای زیاندیدگان و ذینفعان ایجاد نموده بود مبنای قانونی هم نداشت. به همین خاطر در این قانون به صراحت در ماده ۱۵ اشاره شد که « بیمه گر موظف است حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارک لازم، خسارت متعلقه را پرداخت نماید.»
۱۱) حق رجوع مستقیم زیاندیده به بیمه گر: درماده ۱۴ قانون جدیدآمده است: « اشخاص ثالث زیان دیده حق دارند با ارائه مدارک لازم برای دریافت خسارت به طور مستقیم حسب مورد به شرکت بیمه مربوط و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی مراجعه نمایند.» روال قبل بدین صورت بود که زیاندیده از دست مقصرحادثه شکایت می نمود و مقصرحادثه نیز جهت دریافت خسارت زیاندیده به شرکت بیمه مراجعه می نمود و برخی از شرکت های بیمه در اکثرمواقع از پاسخ دادن به زیاندیدگان امتناع می کردند. این موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل مدارک پرونده و نهایتاً دریافت خسارت می شد.
۱۲) اِعمال جریمه به تخلفات حادثه ساز : به منظور ایجاد بازدارندگی در تخلفات حادثه ساز(سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و...) در بخشی از ماده ۵ آمده است: « در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد بیمه گر موظف است خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرطی پرداخت نماید و پس از آن می تواند جهت بازیافت یک درصد (۱%) از خسارت های بدنی و دو درصد (۲%) از خسارت های مالی پرداخت شده به مسبب حادثه مراجعه نماید.» این امر شاید باعث عامل بازدارندگی در بعضی از متخلفین رانندگی باشد. البته تشخیص این که آیا تخلف حادثه ساز منجر به ایجاد حادثه شده است یا نه، کمی مشکل است.
۱۳) پرداخت ۵۰% خسارت های جرحی بصورت علی الحساب : در مواقع زیادی مشاهده می شدکه زیاندیده پس از تصادف تا بهبودی کامل قادر به کار نیست و تا بهبودی کامل نیز برخی مواقع تا ۲ سال طول می کشید، در این مدت زیاندیده باید از جیب خود هزینه می نمود تا رأی مرجع قضایی صادر شود و از این رو خانواده زیاندیده با مشکل مالی مواجه می گشت. لذا به منظور حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی، براساس ماده ۱۶ شرکت های بیمه گر و صندوق تأمین خسارت های بدنی « موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل پنجاه درصد(۵۰%) از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت نموده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.»
۱۴) حضور نماینده بیمه گر درجلسات محاکم قضایی : محاکم قضایی آرای مربوط به سوانح رانندگی را بدون حضور نماینده بیمه گر صادر می نمودند که در برخی مواقع با قوانین و مقررات بیمه مغایرت داشت و از سوی دیگر رأی صادره به شرکت بیمه ابلاغ نمی شد و از این حیث مشکلاتی برای شرکت های بیمه گر به وجود می آورد لذا بر اساس ماده ۲۲ « محاکم قضائی مکلفند در جلسات رسیدگی به دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، حسب مورد شرکت بیمه ذی ربط و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی را جهت ارائه نظرات و مستندات خود دعوت نمایند و پس از ختم دادرسی یک نسخه از رأی صادره را به آنها ابلاغ کنند.» این امر افزایش دیه ناشی از عدم ارائه رأی دادگاه در پایان سال به شرکت بیمه را نیز به حداقل خواهد رساند.
۱۵) امکان تقسیط حق بیمه : با توجه به اینکه بعضی از مردم به دلیل بالا بودن حق بیمه ، بیمه شخص ثالث از خرید این بیمه نامه امتناع می نمایند و از این بابت در برخی مواقع دچار زیان های جبران ناپذیری می گردند لذا امکان تقسیطی نمودن نحوه پرداخت حق بیمه در ماده ۸ قانون پیش بینی شده که آیین نامه آن باید به تصویب هیئت وزیران برسد.
۱۶) حذف مرور زمان : یکی ازمهمترین تغییرات قانون جدید نسبت به قانون قبلی حذف بحث مرور زمان است. در لایحه مصوب کمیسیون اقتصادی مجلس مرور زمان ناشی از دعاوی موضوع بیمه نامه شخص ثالث، ۳ سال درنظر گرفته شده بود که این موضوع با مخالفت شورای محترم نگهبان مواجه شد و در نهایت کمیسیون اقتصادی مجلس با حذف مرور زمان موافقت نمود که شورای نگهبان نیز قانون را تایید نمود. درقانون مصوب ۱۳۴۷ مروز زمان، ۲سال پیش بینی شده بود.
به هرحال قانون جدید بیمه شخص ثالث در۳۰ ماده و ۲۵ تبصره درتاریخ ۳۱/۵/۱۳۸۷ جهت اجرا ابلاغ شده است. در ماده ۲۹ ، مدت ۳ ماه فرصت برای تهیه وتصویب آیین نامه های اجرایی در نظرگرفته شده است. بنابراین می توان انتظار داشت که قانون جدید از اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه ۱۳۸۷ از سوی شرکت های بیمه به اجرا درآید.
حسین زارعی- کارشناس ارشد بیمه
پایگاه اطلاع رسانی بانک و بیمه[/undefined]
۲۲-۳-۱۳۹۲ ۰۴:۴۷ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
shiml / آفلاین
کاربر انجمن
جنسیت: مرد
اطلاعات کاربر
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۷
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
ارسال: #2
RE: مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
بسیار سپاسگزارم برای اطلاع رسانی خوبتان
بد نیست اشاره ای هم بکنیم به قانون سقف پرداخت خسارت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شما قادر به مشاهده این قسمت نمی باشید  ورود // عضویت
۳۰-۱۱-۱۳۹۸ ۰۱:۲۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
parisa98 / آفلاین
کاربر انجمن
جنسیت: زن
اطلاعات کاربر
ارسال‌ها: 2
تاریخ عضویت: ارد ۱۳۹۹
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
ارسال: #3
RE: مهمترین تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث
آیا در سال جدید نیازی به دریافت الحاقیه افزایش تعهدات وجود دارد؟

در سال های گذشته با افزایش دیه در سال جدید می‌بایست الحاقیه افزایش تعهدات برای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شما قادر به مشاهده این قسمت نمی باشید  ورود // عضویت تهیه کرد با تغییر قانون در سال 1395، دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست و تعهد بیمه گر در قبال خسارت های جانی معادل دیه اعلامی در سال جدید است. اما بیمه گذاران در صورت تمایل می‌توانند برای افزایش تعهدات خسارت مالی و حوادث راننده با پرداخت حق‌بیمه بیشتر از شرکت بیمه الحاقیه دریافت نمایند.

تغییرات حق‌بیمه‌شحص‌ثالث‌در سال 1399

بر مبنای جدول حق‌بیمه اعلامی از سوی شورای عالی بیمه، کمترین حق‌بیمه‌شخص‌ثالث در سال‌ 1399 متعلق به موتور گازی، معادل 3.511.000 ریال و بیشترین آن به اتوبوس، معادل 106.074.000 ریال می‌باشد.
۷-۲-۱۳۹۹ ۰۶:۳۴ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ ها بازدید آخرین ارسال
  خبری خوش برای کارگران بیمه نشده قدرت کرم پور 0 4,920 ۲۰-۵-۱۳۹۲ ۰۶:۰۷ عصر
آخرین ارسال: قدرت کرم پور
Rainbow تصویب شرایط بیمه «مسئولیت مدنی حرفه‌ای کارفرما در قبال کارکنان as-eskandari 0 5,031 ۲۲-۳-۱۳۹۲ ۰۵:۰۰ صبح
آخرین ارسال: as-eskandari
Rainbow گنجاندن معاینه فنی خودرو در اصلاح قانون بیمه شخص ثالث as-eskandari 0 4,889 ۲۲-۳-۱۳۹۲ ۰۴:۵۳ صبح
آخرین ارسال: as-eskandari
Rainbow شكالات قانون بيمه شخص ثالث as-eskandari 0 4,545 ۲۲-۳-۱۳۹۲ ۰۴:۵۰ صبح
آخرین ارسال: as-eskandari

پرش به انجمن: